Text Size

Χρησιμές Συμβουλές

Συμβουλες - Χρησιμές Συμβουλές

ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ - Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΕΠΙΔΗΜΙΑ

Η οστεοπόρωση αποτελεί την πιο συχνή μεταβολική νόσος των οστών και χαρακτηρίζεται από την ελάττωση της οστικής μάζας, τη διαταραχή της μικροαρχιτεκτονικής του οστού και κατά συνέπεια την μειωμένη αντοχή του οστού και την αυξημένη συχνότητα καταγμάτων.

Η ποσοτική αλλά και ποιοτική αυτή διαταραχή συνδιάζεται με ένα αυξημένο αριθμό καταγμάτων σε κλασικές περιοχές όπως το ισχίο, τα σπονδυλικά σώματα και το περιφερικό άκρο της κερκίδος αλλά όχι μόνο σε αυτές αφού η αυξημένη επίπτωση της καταγματικής νόσου αφορά ολόκληρο το σκελετό.

Η οστεοπόρωση έχει τεράστιο κοινωνικοοικονομικό κόστος.
Για να αντιμετωπιστεί ένα οστεοπορωτικό κάταγμα χρειάζεται συχνά ο ασθενής να παραμείνει για αρκετό καιρό στο Νοσοκομείο ενώ όχι σπάνια η ποιότητα της ζωής του περιορίζεται σημαντικά. Είναι χαρακτηριστκό το γεγονός ότι ποσοστό ίσο με 40 % των ασθενών με κάταγμα του ισχίου δυσκολεύονται στις καθημερινές τους δραστηριότητες μετά από την έξοδο από το νοσοκομείο, 20 % από αυτούς δεν μπορούν να περπατήσουν μόνοι τους ξανά και ποσοστό μεγαλύτερο από 25 % χρειάζονται κάποιο άλλο άτομο για να τους φροντίζει.

 

Συμβουλες - Χρησιμές Συμβουλές

Σύνδρομο  Καρπιαίου Σωλήνα

   Ο καρπιαίος σωλήνας είναι οστεοινώδης και σχηματίζεται από τον εγκάρσιο σύνδεσμο του καρπού (πρόσθιο τοίχωμα) και από τον πρώτο στοίχο των οσταρίων του καρπού (οπίσθιο τοίχωμα). Από τον στενό αυτό χώρο διέρχονται οι τένοντες των καμπτήρων μυών των δακτύλων και το μέσο νεύρο. Το σύνδρομο του καρπιαίου σωλήνα παρατηρείται όταν οποιοδήποτε αίτιο προκαλέσει την ελάττωση της χωρητικότητας του σωλήνα αυτού όπως αυτό συμβαίνει σε ορμονικές διαταραχές, σε φλεγμονή των ελύτρων των τενόντων των μυών που διέρχονται από το χώρο αυτό όπως γίνεται στη ρευματοειδή αρθρίτιδα, μετά από κατάγματα στην περιοχή του καρπού και μετά από πολλές άλλες αιτίες. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις προκαλείται πίεση του μέσου νεύρου η οποία έχει σαν αποτέλεσμα την εμφάνιση των αντίστοιχων συμπτωμάτων. Επίσης το σύνδρομο αυτό μπορεί να συμβεί σε αθλητές οι οποίοι κάνουν επαναλαμβανόμενες συλληπτικές κινήσεις του χεριού με κίνηση συνεχή του καρπού, όπως γίνεται στην ποδηλασία όπου υπάρχει συνεχές σφίξιμο της λαβής του τιμονιού και συνεχείς κραδασμοί. Εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες και κυρίως σε ηλικίες μεταξύ 30 και 50 ετών.

   Τα χαρακτηριστικά συμπτώματα περιλαμβάνουν πόνο στην παλάμη, μουδιάσματα και αίσθημα βελονών στην παλαμιαία επιφάνεια των τριών πρώτων δακτύλων του χεριου (δηλαδή του μεγάλου δακτύλου, του δείκτη και του μέσου) αλλά και στο μισό του παράμεσου δακτύλου. Πολλές φορές τα ενοχλητικά αυτά συμπτώματα ξυπνούν τον πάσχοντα ο οποίος για να ανακουφισθελι πρέπει να σηκωθελι και να περπατήσει ή να βγάλει το χέρο έξω από το κρεβάτι. Όταν δεν αντιμετωπισθεί νωρίς η πάθηση μπορεί να οδηγήσει σε αδυναμία του αντίχειρα η οποία δυσκολεύει τις λεπτές κινήσεις Η διάγνωση στηρίζεται κυρίως στην κλινική εξέταση αλλά κάποιες φορές μπορεί να χρειαστεί και μία ειδική εξέταση, το ηλεκτρομυογράφημα. Η θεραπεία είναι κυρίως χειρουργική αφού τα συντηρητικά μέσα με ενέσεις κορτιζόνης τοπικά συνήθως δεν αποδίδουν. Η εγχείρηση έχει ικανοποιητικά αποτελέσματα όταν γίνεται σχετικά νωρίς και μπορεί να γίνει με τοπική αναισθησία αλλά με προσοχή γιατί υπάρχει κίνδυνος επιπλοκών από λανθασμένη τεχνική.

 

Συμβουλες - Χρησιμές Συμβουλές

Μπορεί να προσφέρει ανακούφιση από τον πόνο η θεραπευτική άσκηση όταν εφαρμόζεται στη χρόνια οσφυαλγία;

   Για την αντιμετώπιση της χρόνιας οσφυαλγίας η οποία οφείλεται στη λεγόμενη οσφυαλγία από μηχανικά αίτια, προτείνονται οι παθητικές ασκήσεις και οι μυϊκές διατάσεις που γίνονται από τον θεραπευτή αλλά κυρίως και που μπορεί να τις κάνει ο ασθενής μόνος του. Τέτοιου είδους ασκήσεις είναι οι ασκήσεις κάμψης της Σπονδυλικής στήλης (εκγύμναση κοιλιακών μυών), οι ασκήσεις έκτασης (εκγύμναση ραχιαίων μυών), οι ισομετρικές ασκήσεις έκτασης της σπονδυλικής στήλης, οι στροφικές ασκήσεις, οι ασκήσεις επιμήκυνσης οπισθίων μηριαίων μυών, οι ασκήσεις πυελικής κλίσης, η αεροβική γυμναστική, σταθεροποίηση της σπονδυλικής στήλης και η αυτογενής μυϊκή χαλάρωση.

   Η θεραπευτική άσκηση στην οσφυαλγία μηχανικής αιτιολογίας, στοχεύει στην ελάττωση του πόνου, στην ενδυνάμωση των αδύναμων μυϊκών ομάδων, στη διάταση των συσπασμένων μυών, στην ελάττωση της μηχανικής επιβάρυνσης στις δομές της Σ.Σ., στην σταθεροποίηση των υπερκινητικών δομών της Σ.Σ. στη βελτίωση της γενικής φυσικής κατάστασης καθώς και της στάσης και της κινητικότητας. Οι ασκήσεις αυτές πρέπει να έχουν συγκεκριμένο στόχο. Να εκτελούνται προσεκτικά και προοδευτικά, ώστε να μη υποτροπιάσουν την υποκείμενη ή τις υποκείμενες νόσους. Απαραίτητη είναι η παρακολούθηση του προγράμματος από τον θεράποντα Ιατρό ο οποίος πρέπει να παρακολουθεί την πρόοδο του προγράμματος και να το τροποποιεί όταν χρειάζεται.

Σημειώνεται ιδιαίτερα ο αυστηρά εξατομικευμένος χαρακτήρας που πρέπει να έχουν αυτές ώστε να είναι αποτελεσματικές.

   

Συμβουλες - Χρησιμές Συμβουλές

Καπνίζω ένα πακέτο την ημέρα. Κινδυνεύει η μέση μου;

Το κάπνισμα όντως συνδιάζεται με αυξημένη συχνότητα εμφάνισης πόνου στη μέση, γνωστή και ως οσφυαλγία. Μια πιθανή εξήγηση που δίνουν οι επιστήμονες είναι ότι το κάπνισμα προκαλεί χρόνιο βήχα, ο οποίος αυξάνει την πίεση στους δίσκους της σπονδυλικής στήλης και συμβάλλει στο να δημιουργηθούν οι λεγόμενες κήλες του δίσκου. Αυτές εμφανίζονται όταν ο δίσκος χάνει την αντοχή του. Άλλη αρνητική επίδραση του βήχα των καπνιστών είναι ότι ερεθίζει τις ρίζες των νεύρων, που ξεκινούν από τη μέση και καταλήγουν στα πόδια μας. Επίσης η νικοτίνη βρέθηκε ότι προκαλεί μείωση της ροής του αίματος στα αγγεία της σπονδυλικής στήλης των πειραματόζωων.

Κάτι τέτοιο μπορεί να προκαλέσει διαταραχή του μεταβολισμού των μεσοσπονδύλιων δίσκων και να τους κάνει πιο ευάλωτους σε τραυματισμούς. Η αρτηριοσκλήρωση που προκαλείται στην κοιλιακή αορτή από το κάπνισμα μπορεί να είναι ακόμα ένας λόγος οσφυαλγίας. Είναι γεγονός ότι τα άτομα κάτω των 45 ετών που καπνίζουν είναι πιο επιρρεπή σε πόνους στη μέση τους.

ΠΗΓΗ:Men’s Health, MΑΡΤΙΟΣ 2008, Σελ.14.

 

Συμβουλες - Χρησιμές Συμβουλές

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστούν χωρίς φάρμακα οι πόνοι στη μέση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

Η χαμηλή οσφυαλγία είναι συνηθισμένη κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Πολλές γυναίκες, σε ποσοστό που υπολογίζεται στο ένα τρίτο μάλιστα όλων των εγκύων γυναικών, παρουσιάζουν στην περίοδο αυτή της ζωής τους πόνους στη μέση, στην λεκάνη ή και στα αυτά δύο μέρη του σώματος τους. Σε μεγαλύτερο μάλιστα ποσοστό οι ενοχλήσεις εμφανίζονται κατά τον 5ο με 6ο μήνα της κύησης και κάποιες φορές παραμένουν και μετά το τέλος της. Οι αιτίες για την εμφάνιση αυτών των ενοχλητικών συμπτωμάτων φαίνεται να είναι κύρια τρεις. Η πρώτη αιτία είναι οι αλλαγές στην εμβιομηχανική της περιοχής που φέρνει το αυξημένο βάρος με αποτέλεσμα την μετατόπιση του κέντρου βάρους του σώματος προς τα εμπρός. Σαν αποτέλεσμα προκαλείται αυξημένη λόρδωση της σπονδυλικής στήλης ενώ αλλάζει και η συνολική στάση. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συμβαίνουν επίσης ορμονικές μεταβολές οι οποίες μπορεί να συντελούν στην εμφάνιση οσφυαλγίας. Τέλος μία άλλη αιτία που προτείνουν οι επιστήμονες είναι η αυξημένη πίεση απο την μήτρα στα αγγεία και ιδιαίτερα τις φλέβες της περιοχής η οποία προκαλεί πόνους στη μέση και την περιοχή της λεκάνης.

Μεγαλύτερο κίνδυνο να παρουσιάσουν πόνους στη μέση έχουν οι γυναίκες που είχαν τέτοια προβλήματα και πριν μήνουν έγκυες, όπως επίσης και αυτές που καπνίζουν και έχουν αδύναμους κοιλιακούς μύες. Τα φάρμακα για την ανακούφιση από τους πόνους δεν ενδείκνυνται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αφού μπορεί να είναι επικίνδυνα για την υγεία του εμβρύου όπως επίσης και η φυσικοθεραπεία. Ορισμένα απλά μέτρα τα οποία μπορούμε να πάρουν οι γυναίκες για να ανακουφίσουν τη μέση τους στην ιδιαίτερα ευαίσθητη αυτή περίοδο της ζωής τους είναι πολύ χρήσιμα. Αποφυγή ορθοστασίας για πολλές ώρες με συχνή ξεκούραση, όχι όμως να παραμένει η έγκυος συνεχώς στο κρεβάτι γιατί αυτό θα προκαλέσει ανεπιθύμητη αύξηση βάρους και χαλάρωση των μυών. Να σηκώνονται και να περπατάνε κατά διαστήματα όπως επίσης να κάνουν και ελαφρές διατάσεις στο σάμα τους αλλά με μεγάλη προσοχή. Να στηρίζουν τα πόδια τους σε ένα σκαμνάκι όταν κάθονται καθώς και να προσέχουν να κρατάνε ίσιο το σώμα τους χωρίς να γέρνουν προς τα πίσω. Επίσης να βάζουν ένα μικρό μαξιλάρι πίσω στη μέση τους ώστε να μειώνουν τη λόρδωση της. Να αποφεύγουν το σκύψιμο και όταν αυτό είναι απαραίτητο να λυγίζουν τα γόνατα αν θέλουν να πιάσουν κάτι. Επίσης να μην σηκώνουν μεγάλα βάρη. Κατά τον ύπνο η πιο αναπαυτική σταάση είναι στο πλάι με μαξιλάρια που στηρίζουν τα χέρια και την κοιλιά χωρίς να την πιέζουν. Ο ύπνος ανάσκελα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, μπορεί να αυξήσει τον πόνο στη μέση. Αποφυγή ψηλών τακουνιών και χρήση άνετων παπουτσίων. Το κολύμπι τέλος είναι μία καλή μορφή άσκησης κατά την εγκυμοσύνη αλλά με προσοχή στη θερμοκρασία του νερού.

ΠΗΓΗ:http://www.youdiet.gr/index.php?pageid=59&womancatsid=6&womancontid=216⊂=w&page=#go

   

Page 10 of 10